Artikelindex

 

Mijn eerste vakantie met sondevoeding.

 ik met rugzak aan de wandel 3

De oprichtster van de site (Peet) heeft me gevraagd of ik hierover iets wil schrijven. Dat wil ik zeker, al zal het geen vakantieverslag worden zoals je de vakantie avonturen van Peet kunt lezen op de site. Maar ik zal wel beschrijven hoe het me vergaan is met sondevoeding op vakantie.

Sinds begin 2015 ben ik afhankelijk geworden van sondevoeding. Eerst volledig  (24 uur voor 1,5 ltr.) via een neussonde maar langzaam is dat teruggedraaid naar 1 liter per dag. Sinds maart 2016 heb ik een Mic-key button gekregen.

 

Onze vakantie dit jaar ging naar Engeland en Noord-Ierland.

Vakantie met sondevoeding (afgekort SV) vraagt toch de nodige voorbereiding. Eerst de vraag waar gaan we naar toe en hoe pakken we het aan. Natuurlijk is deze vraag niet alleen van belang voor mensen die SV hebben maar elke manier van reizen vraagt weer een andere aanpak wat SV betreft.

Omdat het onze eerste vakantie was met deze voeding hebben we gekozen om onze eigen auto op de boot mee te nemen. Kamperen met de ons zo vertrouwde trekkerstent viel voor ons af, al hebben we dit jaren met veel plezier gedaan. Nu hebben we gekozen voor B&B en hostels. In het totaal hebben we 6 logeeradressen gehad op onze reis van Harwich naar Yorkshire Dales, door met de boot naar Belfast en de prachtige kust van Noord Ierland. Vervolgens weer terug naar Engeland, een paar dagen Lake District, terug naar de boot in Harwich en zo weer naar huis.

De voorbereiding:

stap 1:

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met het uitproberen of ik in kortere tijd mijn SV binnen kan krijgen. Want elk uur minder aangekoppeld en met rugzak lopen is een hele winst. Doordat ik het heel langzaam heb opgevoerd (1 pompsnelheid per week, van 63  naar 71) kon ik uiteindelijk terug van 17 uur naar 14 uur. Wat is het fijn dat ik 10 uur vrij kan zijn van mijn rugzakje. Nu kan ik rond 20.00 uur aankoppelen en om 10.00 uur de volgende ochtend afkoppelen.

 

Stap 2:

Voor een vakantie is EXTRA heel belangrijk. Extra voeding, extra hulpstukken, extra pomp en oplader, extra documenten enz. Nog belangrijker, leerde mijn ervaring,  is om dit op tijd te bestellen en ook voor het inpakken even nakijken of alles wel compleet is en er geen gebreken aan zijn. Ik kreeg de extra pomp netjes in een doos aangeleverd maar de oplader bleek stuk te zijn. Gelukkig had ik nog tijd om een andere te bestellen. Het zou wel heel vervelend zijn als je hier pas tijdens je vakantie achter komt terwijl je hem dringend nodig hebt.

 

Stap 3:

Hoe houd je de SV goed onderweg en tijdens je vakantie? Hier heb ik me best druk over gemaakt. Ik vond het een hele puzzel om dit goed te regelen, vooral omdat ik diverse tips kreeg van ervaringsdeskundigen. De voeding moet beneden de 25 graden blijven, dus een marge heb je zeker wel, zolang het niet in de zon blijft staan. Maar tegen mij werd door Stena Line, bij navraag, gezegd dat het erg warm kan worden op het autodek. Was de voeding in de dozen laten en dan helemaal op de bodem met dekens erover voldoende? Of is een koeltas met elementen een beter idee? Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor 2 stevige koelboxen met ieder een aantal koelelementen erin. Dit voelde voor mij goed omdat ik zo de voeding in de auto kon laten staan.

 

disclaimer